قدمی برای آموختن... الحمدلله

علوم قرآنی - علوم ریاضی - کلاس ششم - کلاس هفتم - کتاب های درسی

قدمی برای آموختن... الحمدلله

علوم قرآنی - علوم ریاضی - کلاس ششم - کلاس هفتم - کتاب های درسی

کالبد شکافی رسانه های تصویری/ بازی های رایانه ای و سینما

بسم الله الرحمن الرحیم

  بررسی جاسوسی آمریکا از کاربران بازی های رایانه ای


چندتا جاسوس در خانه دارید؟


اگر روزی کسی بگوید: که مثلاً این دوربین را درون خانه خود نصب کنید تا ما شما را زیر نظر داشته باشیم و یا این میکروفون را نصب کنید تا صدای شما را ضبط کنیم، چه می‌کنید؟ بدون شک در برابر این خواسته نامشروع می‌ایستید و با آن مقابله می‌کنید؛ اما اگر این دوربین و یا میکروفون را به‌صورت مخفیانه و در قالب یک هدیه و یا یک کالای باارزش به شما هدیه کنند چه؟ اصلاً اگر در شما نیازی به وجود آورند که خودتان با میل و رغبت تمام آن‌ها را خریداری کرده و به منزل ببرید، چه؟ آیا بازهم در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنید؟

بقیه در ادامه مطلب

 

 

این دقیقاً همان روشی است که این روزها (البته این روزها موضوع آشکار شده است) کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا در حال بهره‌برداری از آن هستند. 

ماجرا ازاین‌قرار است که پس از افشاگری های ادوارد اسنودن و انتشار ابعاد گسترده‌ای از رسوایی های آمریکا در جاسوسی از مردم عادی کشورهای مختلف، کار به‌جایی رسید که معلوم شد آژانس امنیت ملی این کشور به‌اتفاق دیگر نهادهای امنیتی، حتی از کاربران بازی های رایانه‌ای هم جاسوسی می‌کردند! (و هنوز هم به این کار کثیف مشغول‌اند.)

اما نکته جالب و قابل‌تأمل در این است که آمریکا چطور می‌تواند از کاربران تلفن های همراه، بازی های رایانه‌ای و سایر خدمات اینترنتی جاسوسی کند و ابزار این کار چگونه برای وی فراهم شده است؟

با نگاهی به لیست زیر همه‌چیز برایتان روشن خواهد شد؛ لطفاً با دقت به لیست برخی اقلام تولیدشده توسط اسرائیل توجه کنید و ببینید که هر یک از آن‌ها تا چه حد در زندگی روزمره ما جا باز کردند و تا چه حد به برخی از آن‌ها وابستگی داریم. حال به این موضوع فکر کنید که چند تا از آن‌ها می‌توانند به ابزاری برای جاسوسی آمریکا و اسرائیل از ما تبدیل شوند؟! و این ابزار بالقوه جاسوسی چگونه به خانه‌های ما راه پیداکرده‌اند؟ آیا غیر از این است که خودمان باکمال میل و افتخار آن‌ها را به درون خانه‌هایمان راه داده‌ایم؟

1- Cell Phone

2- The Intel Pentium Microprocessor in your Computer

3- USB Flash Drive

4- (Kinect (Newest X-Box Technology

5- (ClearLight Device (Acne treatment

6- (Epilator (Hair removal device

7- (Rummikub (Tile-based game

8- Voicemail

9- AOL Instant Messenger ICQ

شما چند تا از این اقلام را در خانه خود دارید؟ البته اقلام نام‌برده شده تنها بخش کوچکی (اما فراگیر) از تولیدات اسرائیل هستند که به کشورهایی مانند آمریکا این امکان را می‌دهند تا از راه دور ما را رصد کنند و بر اساس اطلاعاتی که به‌دست می‌آورند برای آینده ما برنامه‌ریزی کنند!

حتماً همه شما دوستان با دستگاه کینکت (Kinect) آشنا هستید و آن را یکی از برترین تولیدات مایکروسافت می‌دانید! اما آیا خبردارید که این محصول توسط یک یهودی برزیلی تبار به نام الکس کیپمن (Alex Kipman) طراحی و در اسرائیل تولید شده است! حتی لیسانس تولید نسخه مخصوص رایانه‌های خانگی این دستگاه هم توسط کمپانی اسرائیلی آن به شرکت مایکروسافت اهدا شده است! به این خبر توجه کنید:

چند نفر از شما خوانندگان عزیز این متن، در خانه دستگاه کینکت دارید؟ چند نفر از دستگاه تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنید؟ چند نفر از شما از خدماتی مانند Aol، یاهو و گوگل بهره می‌برید؟ 

شاید بخواهید تبعات این موضوع را به طور خاص در مورد بازی های رایانه‌ای بدانید. در این صورت توجه شما را به خبری که در مورد افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کاربران بازی های رایانه‌ای منتشر شده است جلب می‌کنم:

«آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی از کاربران Xbox Live، World of Warcraft و Second Life متهم شد. 

این موضوع پس از افشاگری های ادوارد اسنودن و پی گیری های مداوم رسانه‌هایی چون گاردین و نیویورک‌تایمز به اثبات رسید. پرونده‌های موجود در مورد NSA بیانگر این حقیقت است که این سازمان با فرستادن جاسوسانی در قالب آواتارهای مختلف در بازی World of Warcraft، اقدام به شناسایی و جذب افراد نخبه به‌منظور تخلیه اطلاعاتی کرده است. بدین‌صورت که جاسوس با دادن وعده‌هایی نظیر یافتن شغلی پردرآمد و یا پیشنهادهای مالی وسوسه کننده، طعمه خود را وادار به جاسوسی از دوستان، نزدیکان و یا هک کاربران مورد نظر این سازمان می کرده تا بدین شکل کمترین رد پا را از خود به‌جای گذارد. در این سند همچنین اشاراتی به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از 48 میلیون کاربر سیستم Xbox Live هم شده است. 

سوءاستفاده از کاربران این سیستم برای انجام اموری مانند تهیه سلاح و آموزش نحوه استفاده از آن‌ها نیز از دیگر موارد مطرح‌شده در این سند هستند. در بازی های ارائه‌شده در سیستمXbox Live، کاربران می‌توانند به‌راحتی با کارکرد سلاح های واقعی، از جمله چگونگی حمله به هدف، میزان برد موثر یک سلاح و روش نابودی سوژه مورد نظر آشنا شوند. این در حالی است که برای به پایان رساندن یک تمرین نظامی به درجات بالای مهارتی نیاز است، اما برای انجام چنین مأموریت‌هایی به مهارت بالایی نیاز نیست. 

به طور مثال: خلبان های دخیل در واقعه 11 سپتامبر هیچ یک تا آن زمان هدایت یک هواپیمای واقعی را عهده‌دار نبودند و همه آن‌ها از طریق بازی Microsoft’s Flight Simulator آموزش خلبانی دیده بودند!

طبق منطق حاکم بر سیستم امنیتی آمریکا، زمانی که مأموریتی خطرناک و پر از ریسک باشد، غالباً زیرکانه‌ترین ایده آن است که به‌جای استفاده از مأمورانی که ممکن است دچار غفلت و خواب‌آلودگی شوند و یا قبول خطر اسمبل کردن یک بمب! می‌توان از خدمات فضای مجازی استفاده نمود. درست مانند حزب‌الله لبنان که برای هدایت موشک های خود از کنترلر پلی استیشن و اتصال آن به یک لپ تاپ استفاده می‌کنند. 

در این سند همچنین به جاسوسی از اعضای القاعده، دانشمندان هسته‌ای ایران، اعضای حماس و حزب‌الله که از خدمات Xbox Live، Second Life و World of Warcraft استفاده می‌کردند هم اشاره شده است. 

در این روش جاسوسان آژانس بانفوذ در شبکه‌های بازی و هک کردن آیدی های مختلف، خود را به‌جای دوستان فرد مورد نظر جا زده و پس از جلب اعتماد آن‌ها، اقدام به شنود مکالمات، دسترسی به اسناد نوشتاری و تخلیه اطلاعات می‌کردند. 

گاردین در یادداشت ویژه خود به اسنادی اشاره‌کرده که در آن از بازی های آنلاین به‌عنوان محل ملاقات برای بحث در مورد فعالیت های تروریستی یاد می‌شود؛ اما گاردین هیچ‌گاه به‌درستی مشخص نکرد که آژانس از این طریق تا چه حد اطلاعات به‌دست آورده و آیا هم اکنون هم به جاسوسی از بازیکنان بی‌گناه ادامه می‌دهد یا این کار را متوقف کرده است.

شرکت Blizzard، تولیدکننده بازی World of Warcraft پس از افشای این موضوع از آژانس به علت استفاده ابزاری از محصول این شرکت و عدم رعایت حقوق مدنی کاربران شکایت کرد. مدیر این شرکت در اظهارنظری بیان داشت:

«ما از هرگونه نظارت و مراقبت آژانس بی‌اطلاع بودیم و همه این جریان بدون اطلاع ما صورت گرفته است.»

در طرف دیگر شرکت Linden Lab تولیدکننده Second Life، در این مورد هیچ‌گونه اظهارنظری نکرد؛ اما مدیران مایکروسافت هم این‌طور اعلام کردند که:

«ما از هر گونه فعالیت آژانس بی‌اطلاع بودیم و اگر چنین اتفاقی رخ داده، قطعاً با رضایت ما انجام نشده است.»

از طرف دیگر سازمان GCHQ که می‌توان آن را خواهرخوانده NSA نامید در مورد عملیات جاسوسی از کاربران این‌طور موضع گرفته که:

«تمامی فعالیت های این سازمان در چهارچوب قانون و زیر نظر وزیر امور خارجه بوده و به‌منظور حفظ امنیت داخلی کشور انجام شده است. 

اما نکته مهم این است که در این روش نمی‌توان به‌درستی تشخیص داد که IP فردی که در گیم نت مشغول بازی است، واقعاً متعلق به یک تروریست خطرناک یا یک بازیکن واقعی است و این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای بازیکن های بی‌گناه به همراه داشته باشد. 

اما درعین‌حال طبق اسناد دیگری که به طور رسمی از سوی GCHQ انتشار پیدا کرده است، این سازمان در سپتامبر سال 2008، موفق به ردیابی مکالمات مشکوک تروریستی در سیستم Xbox Live شده بود. در همین زمان FBI و CIA هم بانفوذ به سرویس خدمات‌دهی بازی Second Life توانستند رد گروه‌های تروریستی برای انتقال پول جهت انجام عملیات را پی گیری کنند.»


با توجه به مطالب ذکرشده، شاید زمان آن رسیده باشد که با نگاهی حساس تر و محتاطانه‌تر به سراغ فنّاوری های نوین برویم و در استفاده از آن‌ها موارد ایمنی لازم را رعایت کنیم تا ما هم قربانی رفتار کثیف دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی نشویم. 

شاید همین حالا هم در حال رصد ما باشند!!


 نویسنده: محمود بلالی

 آدرس:کالبد شکافی بازیهای رایانه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.