قدمی برای آموختن... الحمدلله

علوم قرآنی - علوم ریاضی - کلاس ششم - کلاس هفتم - کتاب های درسی

قدمی برای آموختن... الحمدلله

علوم قرآنی - علوم ریاضی - کلاس ششم - کلاس هفتم - کتاب های درسی

دیوان شهریار




دیوان شهریار
شهریار



عناوین اصلی کتاب شامل:
معرفی؛ گزیدهٔ غزلیات؛ منظومهٔ حیدر بابا؛ حیدر بابا گلدیم یوخلیام (قسمت دوم منظومهٔ حیدر بابا)؛ گزیدهٔ اشعار ترکی



مشخصات کتاب :

پدید آورنده: محمدحسین شهریار


خدمات:

برنامهٔ QR Code3929-shahryar.zip
دریافت فایل   حجم: 454 kB    
برنامهٔ QR Code3929-shahryar.apk
دریافت فایل   حجم: 513 kB    
برنامهٔ QR Code3929-FA-shahryar.pdf
دریافت فایل   حجم: 1280 kB    
برنامهٔ QR Code3929-FA-shahryar.epub
دریافت فایل   حجم: 352 kB    
منبع : قائمیه اصفهان

 

دیوان سعدی





دیوان سعدی



عناوین اصلی کتاب شامل:
معرفی؛ غزلیات ؛ قصاید؛ رباعی؛ قطعات



مشخصات کتاب :

پدید آورنده: مصلح الدین بن عبدالله سعدی


خدمات:

برنامهٔ QR Code3923-divane-sadi.zip
دریافت فایل   حجم: 1339 kB    
برنامهٔ QR Code3923-fa-divane-sadi.apk
دریافت فایل   حجم: 1549 kB    
برنامهٔ QR Code3923-FA-divane-sadi.pdf
دریافت فایل   حجم: 6641 kB    
برنامهٔ QR Code3923-FA-divane-sadi.epub
دریافت فایل   حجم: 2072 kB    پ
منبع : قائمیه اصفهان

دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی




دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی


دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی


عناوین اصلی کتاب شامل:
معرفی؛ غزلیات حافظ؛ قصاید؛ رباعی؛ قطعات



مشخصات کتاب :

پدید آورنده: شمس‌الدین محمد حافظ


خدمات:

برنامهٔ QR Code3922-divane-khaje-hafeze-shirazi.zip
دریافت فایل   حجم: 614 kB    پ
برنامهٔ QR Code3922-divane-khaje-hafeze-shirazi.apk
دریافت فایل   حجم: 707 kB    پ
برنامهٔ QR Code3922-FA-divane-khaje-hafeze-shirazi.pdf
دریافت فایل   حجم: 2255 kB    
برنامهٔ QR Code3922-FA-divane-khaje-hafeze-shirazi.epub
دریافت فایل   حجم: 716 kB    


منبع : قائمه اصفهان

دیوان اشعار پروین اعتصامی




دیوان اشعار پروین اعتصامی 


دیوان اشعار پروین اعتصامی

 


با مقدمه ملک‌الشعرای بهار؛ به کوشش حسن احمدی‌گیوی

عناوین اصلی کتاب شامل:
معرفی؛ قصیده؛ مثنویات، تمثیلات و مقطعات



مشخصات کتاب :

پدید آورنده: پروین اعتصامی


خدمات:

برنامهٔ QR Code3919-divane-ashare-parvine-etesami.zip
دریافت فایل   حجم: 557 kB    
برنامهٔ QR Code3919-fa-divane-ashare-parvine-etesami.apk
دریافت فایل   حجم: 611 kB    
برنامهٔ QR Code3919-FA-divane-ashare-parvine-etesami.pdf
دریافت فایل   حجم: 1907 kB    
برنامهٔ QR Code3919-FA-divane-ashare-parvine-etesami.epub
دریافت فایل   حجم: 521 kB    
 

منبع : قائمه اصفهان

نرم افزار تنهایی با خدا ویژه اعتکاف-جاوا و آندروید


نرم افزار تنهایی با خدا ویژه اعتکاف-جاوا و آندروید


 
اعتکاف اعتکاف
 
 
نرم افزار "تنهایی با خدا" توسط موسسه فرهنگی موج همراه نور ویژه ماه رجب و مراسم معنوی اعتکاف تولید گردیده است. در این نرم افزار کاربر از مطالب  ویژه ماه رجب  و ایام البیض  بهره مند می گردد. این نرم افزار بگونه ای طراحی شده که امکان نصب و اجرا بر روی طیف وسیعی از گوشی ها و نیز گوشی هایی با سیستم عامل آندروید را فراهم می سازد. گفتنی است این نرم افزار بصورت رایگان برای کاربران قابل استفاده می باشد.

محتویات :

  • فضیلت ماه رجب
  • ادعیه روزانه ماه رجب
  • لیله الرغائب (شب آرزوها)
  • اعمال مخصوصه ماه رجب
  • معنا و پیشینه  اعتکاف
  • شرایط اعتکاف و معتکف
  • روزه و اعمال اعتکاف
  • پیشینه و آثار اعتکاف
  • نیابت و اقسام اعتکاف
  • مکان و زمان اعتکاف
  • نیت اعتکاف
  • اعتکاف در احادیث و آیات قرآنی
  • استفتائات اعتکاف
  • محرمات اعتکاف
  • قضا و کفاره اعتکاف

مشخصات فنی :

  • امکان اجرا بر روی سیستم عامل آندروید و جاوا
  • امکان نمایش فهرست کتاب با قابلیت نمایش مسیر جاری، جستجو در زیر فهرست انتخابی
  • امکان ایجاد فهرست شخصی (منتخب) بر اساس فهرست اصلی
  • امکان برجسته نمودن (highlight) متن انتخابی بصورت نامحدود و دسته بندی آنها در گروههای مورد نظر
  • امکان علامت گذاری در متن بصورت نامحدود جهت دسترسی سریع  به آن (افزودن به  یادآوری ها) و دسته بندی آنها در گروههای مورد نظر
  • امکان یادداشت برداری از متن انتخابی
  • ارسال خودکار نرم افزار از طریق بلوتوث (در حال حاضر در نسخه آندروید این امکان فراهم نمی باشد.)
  • جستجوی سریع و دقیق
  • امکان ارسال مطلب  مورد نظر از طریق پیام کوتاه و ایمیل
  • حرکت خودکار متن با قابلیت تنظیم سرعت این حرکت  
  • برخورداری از Editor کاملا فارسی
  • قابلیت چرخش متن بمنظور تسهیل در امر مطالعه
  • برخوردای از پنج سایز فونت متفاوت
  • قابلیت پشتیبانی از گوشی های با صفحات لمسی
  • ظاهر گرافیکی شکیل و کاربر پسند

  منبع:موج همراه

دانلود رایگان نرم افزار تفسیر موضوعی قرآن کریم


دانلود رایگان نرم افزار تفسیر موضوعی قرآن کریم


تفسیر موضوعی قران

 

دانلود جلد اول (قرآن و هنر)

عناوین اصلی کتاب شامل:
درآمد؛ دیباچه؛ فصل اول: شناخت کلیاتی پیرامون هنر و زیبایی‌؛ فصل دوم: قرآن شاهکار نثر عربی؛ فصل سوم: شعر هنر ماندگار؛ فصل چهارم: قصه هنر دیرین تاریخ بشری‌؛  فصل پنجم: موسیقی هنر تأثیرگذار؛ فصل ششم: هنرهای تصویری و تجسمی و چالش‌های فقهی‌؛  فصل هفتم: هنر نمایش رساترین ابزار انتقال پیام‌؛  کتابنامه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J1.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J1.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

دانلود جلد دوم (اعجاز و شگفتی های علمی قرآن)

عناوین اصلی کتاب شامل:
مقدمه‌؛ درآمد؛ بخش اول: کلیات‌؛ بخش دوم: قرآن و علوم کیهان‌شناسى؛ بخش سوم: قرآن و علوم ریاضى؛ بخش چهارم: قرآن و علوم زیست‌شناسى‌؛ بخش پنجم: قرآن و علوم پزشکى‌؛ فهرست منابع

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J2.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J2.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

دانلود جلدسوم (قرآن و بهداشت و روان)

عناوین اصلی کتاب شامل:
سخن ناشر؛ فصل اول: کلیات‌؛ فصل دوم: نقش اعتقادات در بهداشت روانی؛ فصل سوم: بهداشت روانی در خانواده‌؛ فصل چهارم: نقش روابط اجتماعی در بهداشت روانی‌؛ فصل پنجم: نقش مسایل اقتصادی در بهداشت روانی‌؛ فهرست منابع

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J3.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J3.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

 

 

چهارم (قرآن و ریاضیات)

عناوین اصلی کتاب شامل:
درآمد؛ مقدمه؛ فصل اول: کلیات‌؛ فصل دوم: عدد و اعجاز آن در قرآن‌؛ خاتمه: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری‌؛ منابع

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J4.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J4.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

دانلود جلد پنجم (قرآن و کیهان شناسی)

عناوین اصلی کتاب شامل:
درآمد؛ مقدمه؛ فصل اول: کلیات‌؛ فصل دوم: آغاز و پیدایش جهان‌؛ فصل سوم: زمین‌؛ فصل چهارم: آسمان‌؛  فهرست منابع و ماخذ

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J5.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J5.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

دانلود جلد ششم (شگفتی‌های پزشکی در قرآن)

عناوین اصلی کتاب شامل:
درآمد؛  فصل اوّل: کلیّات‌؛ فصل دوم: جنین‌شناسی و مراحل آن‌؛  فصل سوم: مراحل رشد بعد از تولد؛  فصل چهارم: اعضای بدن در قرآن‌؛ فصل پنجم: شفاء در قرآن‌؛  فصل ششم: فهرست آیات پزشکی‌؛ فهرست منابع

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J6.zip دریافت نرم افزار تلفن همراه

3906-Tafsire-mozoee-Quran-vejeh-javanan-J6.apk دریافت نرم افزار تلفن همراه

 

 منبع: قائمیه اصفهان

دانلود نرم افزار و کتاب رایگان معراج السعادة


دانلود نرم افزار و کتاب رایگان معراج السعادة

معراج السعاده


عناوین اصلی کتاب شامل:
زندگینامه و آثار مرحوم ملا احمد نراقى؛ باب اول : در بیان بعضى مقدمات نافعه ، از بیان حالات نفس و منفعت فضایل اخلاق و مضرت رذایل آن؛ باب دوم : در سبب انحراف اخلاق از جاه پسندیده و حصول اخلاق ذمیمه‏و بیان قواى نفس انسانى؛ باب سیم : دربیان محافظت اخلاق حمیده ازبیرون رفتن ازحداعتدال؛ باب چهارم : در تفصیل انواع اخلاق و بیان شرافت فضایل و شرح مفاسدرذایل؛ باب پنجم : اسرار و آداب عبادات

 

دانلود نرم افزار

198-merajo-saadah.zip دریافت فایل

198-fa-merajo-saadah.apk دریافت فایل

198-FA-merajo-saadah.pdf دریافت فایل


منبع : قائمیه اصفهان


کتاب آشنایى با <<حجر بن عدى >> اندروید – جاوا و PDF

کتاب آشنایى با حجر بن عدى » اندروید – جاوا و PDF

1672_img


عناوین اصلی کتاب :

شامل : پیش گفتار ، شناخت اجمالى ، همپاى حجر، در حوادث تاریخى ، در حادثه صفین و نهراوان ، در ایام فتنه هاى معاویه ، روزگار تاریک ، حجر بن عدى و مغیره ، حجربن عدى و زیاد ، به سوى دمشق ، در شهادتگاه مرج العذراء ، بازتاب شهادت

 


دانلود کتاب نسخه اندروید ( ۳۶۴ kB)


دانلود کتاب نسخه جاوا (۳۹۳ kB)


دانلود کتاب نسخه ایپوب (۱۳۶ kB)


دانلود کتاب نسخه پی دی اف (۵۱۴ kB )


تقویم ابراهیمى نرم افزار جدید و فوق العاده با امکانات فراوان(اندروید)


تقویم ابراهیمى نرم افزار جدید و فوق العاده با امکانات فراوان(اندروید)

screenshot_uctx102013-07-03_22-16-22id_wm

 

امکانات این تقویم

برنامه تقویم ابراهیمی اوقات شرعی را نشان میدهد. تعیین اوقات نمازهای روزانه و امساک روزه و اوقات مناسب برای انجام بعضی امور مهم و اطلاعات لازم برای رؤیت هلال و تعیین شب اول ماه قمری و تعیین ساعت قبله برای یافتن جهت قبله از اهداف اصلی این برنامه میباشند.


 تذکر مهم :
– برای کارکرد صحیح برنامه ابتدا از صحیح بودن تنظیمات ساعت و تاریخ و منطقه ساعتی (Time Zone) دستگاه خود اطمینان حاصل کنید
– تنظیم اولیه ساعات اذان صبح و مغرب در نسخه جدید بر اساس معیار مرکز تقویم دانشگاه تهران یا معیار تقویم ابراهیمی به انتخاب کاربر میباشد. این تنظیم بعدا در داخل برنامه قابل تغییر است. توضیح بیشتر راجع به اختلاف معیارها و راهنمای مفصل برنامه را در سایت پشتیبانی برنامه به آدرس زیر ملاحظه نمائید.

شرح امکانات:
+ انتخاب شهر از لیست شهرهای ایران و جهان
+ امکان اضافه کردن شهر به لیست
+ تعیین محل به کمک جی پی اس
+ تطبیق تاریخهای هجری شمسی و قمری و میلادی از سال اول هجرت پیامبر اکرم (ص) با دقت زیاد و در نظر گرفتن امکان رؤیت هلال در شب اول ماه قمری
+ تعیین مناسبات مذهبی، اعیاد و وفیات ائمه اطهار (ع)
+ امکان تعیین اوقات نماز و امساک روزه با معیارهای مختلف
+ امکان پخش صدای اذان در وقت هر نماز و تنظیم شماته پیش هشدار
+ تعیین جای ماه در منطقة البروج
+ تعیین اوقات مناسب برای عقد ازدواج و سفر رفتن و شروع بنائی و ابتدای کارها بنا بر دستورات وارده در احادیث
+ محاسبه مختصات آفتاب و ماه و سیارات در هر لحظه با فرمولهای بسیار دقیق نجومی و در نظر گرفتن خطای انکسار نور
+ تعیین ساعات طلوع و غروب آفتاب ، ماه و سیارات
+ تعیین شب اول ماه قمری و نشان دادن تصویر موقعیت ماه و آفتاب در افق برای کمک به استهلال
+ تعیین جهت دقیق قبله از روی سمت آفتاب یا ماه در هر زمان و با استفاده از قطب نمای دستگاه
+ تعیین ساعت قبله یعنی ساعتی که آفتاب در جهت قبله قرار میگیرد
+ تعیین جهت شهرهای زیارتی کربلا و مشهد
+ امکان استفاده از برنامه به دو زبان فارسی و عربی

امکانات مورد نظر برای نسخه های آینده:
– تنظیم خودکار ساعت تابستانی/زمستانی
– ویجت نمایش تاریخ و ساعت اذان

راهنما:

براى تعیین جهت قبله محل باید علامت N را در صفحه قطب نما رو به شمال قرار داد در این حال پیکان سفید جهت قبله را نشان میدهد. پیکان قرمز جهت کربلاى معلى و پیکان سبز جهت مشهد مقدس را براى زیارت از راه دور مشخص میکند.
اگر مکان انتخابى همان شهر اصلى باشد و زمان هم زمان حال , در صورتى که آفتاب در آسمان باشد جاى آفتاب در آن لحظه روى محیط دایره قطب نما نشان داده میشود و میتوان براى تنظیم جهت صفحه قطب نما این علامت آفتاب را در جهت آفتاب قرار داد یعنى خطى که در امتداد آن کشیده شده را در جهت سایه اشیاﺀ عمودى قرار داد و جهت قبله را با پیکان سفید تعیین نمود. اگر آفتاب غروب کرده باشد و ماه در آسمان باشد همین کار را میتوان با علامت ماه که روى صفحه ظاهر میشود انجام داد.
با کلیک روى علامت قطب نماى کوچک در طرف راست , قطب نماى داخلى دستگاه فعال میشود و صفحه قطب نماى بزرگ چرخیده به طور خودکار در جهت شمال قرار میگیرد. باید توجه داشت که قطب نماى داخلى دستگاهها به خصوص در محیطهایى که اشیاﺀ آهنى در اطراف آن وجود دارد دقت زیادی ندارد و براى دقت بیشتر باید از همان روش قبل استفاده کرد.
روش دقیق دیگر تعیین ساعت قبله است. ساعت قبله در هر مکان و هر روز تغییر میکند و با کلیک روى صفحه قطب نما میتوان آن راملاحظه کرد. در این ساعت آفتاب در جهت قبله قرار میگیرد و کسى که رو به آن بایستد رو به قبله است. اگر در هیچ ساعتى از روز آفتاب در جهت قبله قرار نگیرد ساعتى که در جهت خلاف قبله یا نود درجه به راست یا چپ واقع میشود نشان داده میشود و با کمک آن هم میتوان جهت قبله را پیدا کرد.


تصاویر


screenshot-4-150x150 screenshot-1-1-150x150 screenshot-2-150x150 screenshot-3-150x150

 

دانلود با لینک مستقیم

مناجات حضرت علی (علیه السلام) درمسجد کوفه( به همراه ترجمه و صوت)


   مناجات حضرت علی (علیه السلام) درمسجد کوفه( به همراه ترجمه و صوت)

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ

خدایا از تو امان خواهم در آن روزى که سود ندهد کسى را نه مال و نه فرزندان
اِلاّ مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ یَعَضُّ الظّالِمُ

مگر آن کس که دلى پاک به نزد خدا آورد و از تو امان خواهم در آن روزى که بگزد شخص ستمکار

عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتِنىِ اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ

هر دو دست خود را و گوید اى کاش گرفته بودم با پیامبر راهى و از تو امان خواهم

یَوْمَ یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصى وَالاَْقْدامِ

در روزى که شناخته شوند جنایتکاران به سیما و رخساره شان و بگیرندشان به پیشانیها و قدمها

وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَجْزى والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ

و از تو امان خواهم در آن روزى که کیفر نبیند پدرى بجاى فرزندش و نه فرزندى کیفر شود بجاى

والِدِهِ شَیْئاً اِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ الظّالِمینَ

پدرش براستى وعده خدا حق است و از تو امان خواهم در آن روزى که سود ندهد ستمکاران را

مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوَّءُ الدّارِ وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ

عذرخواهیشان و بر ایشان است لعنت و ایشان را است بدى آن سراىو از تو امان خواهم در روزى که
لا تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئاً وَالاَْمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ

مالک نیست کسى براى کسى دیگر چیزى را و کار در آن روز بدست خدا است و از تو امان خواهم در آن روزى که

یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ اَخیهِ وَاُمِّهِ وَاَبیهِ وَصاحِبَتِهِ وَبَنیهِ لِکُلِّ امْرِئٍ

بگریزد انسان از برادر و مادر و پدر و همسر و فرزندانش براى هرکس از ایشان در آن روز کارى است

مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَاءْنٌ یُغْنیهِ وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ

که (فقط) بدان پردازد و از تو امان خواهم در آن روزى که شخص جنایتکار دوست دارد

لَوْ یَفْتَدى مِنْ عَذابِ یَوْمَئِذٍ بِبَنیهِ وَصاحِبَتِهِ وَاَخیهِ وَفَصیلَتِهِ الَّتى تُؤْویهِ

که فدا دهد از عذاب آن روز پسرانش و همسرش و برادرش و خویشاوندانش که او را در پناه گیرند

وَمَنْ فِى الاَْرْضِ جَمیعاً ثُمَّ یُنْجیهِ کَلاّ اِنَّها لَظى نَزّاعَةً لِلشَّوى

و هر که در زمین هست یکسره که بلکه او را نجات دهد، هرگز که جهنم آتشى است سوزان که پوست از سر بکند

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمَوْلى وَاَ نَا الْعَبْدُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ اِلا الْمَوْلى

مولاى من ... تویى سرور و منم بنده و آیا رحم کند بر بنده جز سرور او ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمالِکُ وَاَ نَا الْمَمْلُوکُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَمْلُوکَ اِلا الْمالِکُ

مولاى من اى مولاى من ، تویى مالک و منم مملوک و آیا رحم کند بر مملوک جز مالک ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْعَزیزُ وَاَ نَا الذَّلیلُ وَهَلْ یَرْحَمُ الذَّلیلَ اِلا الْعَزیزُ

مولاى من اى مولایم تویى عزتمند و منم خوار و ذلیل و آیا رحم کند بر شخص خوار جز عزیز ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْخالِقُ وَاَ نَا الْمَخْلُوقُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ

مولاى من اى مولاى من تویى آفریدگار و منم آفریده و آیا رحم کند بر آفریده جز آفریدگار ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْعَظیمُ وَاَ نَا الْحَقیرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْحَقیرَ اِلا الْعَظیمُ

مولاى من اى مولاى من تویى بزرگ و منم ناچیز و آیا رحم کند بر ناچیز جز بزرگ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْقَوِىُّ وَاَ نَا الضَّعیفُ وَهَلْ یَرْحَمُ الضَّعیفَ اِلا الْقَوِىُّ

مولاى من اى مولاى من تویى نیرومند و منم ناتوان و آیا رحم کند بر ناتوان جز نیرومند ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْغَنِىُّ وَاَ نَا الْفَقیرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْفَقیرَ اِلا الْغَنِىُّ

مولاى من اى مولاى من تویى بى نیاز و منم نیازمند و آیا رحم کند بر نیازمند جز بى نیاز ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمُعْطى وَاَنَا السّاَّئِلُ وَهَلْ یَرْحَمُ السّاَّئِلَ اِلا الْمُعْطى

مولاى من اى مولاى من تویى عطابخش و منم سائل و آیا رحم کند بر سائل جز عطاکننده ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْحَىُّ وَاَ نَا الْمَیِّتُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَیِّتَ اِلا الْحَىُّ

مولاى من اى مولاى من تویى زنده و منم مرده و آیا رحم کند مرده را جز زنده ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْباقى وَاَ نَا الْفانى وَ هَلْ یَرْحَمُ الْفانىَ اِلا الْباقى

مولاى من اى مولاى من تویى باقى و منم فانى و آیا رحم کند بر فانى جز خداى باقى ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الدّاَّئِمُ وَاَ نَا الزّاَّئِلُ وَهَلْ یَرْحَمُ الزّآئِلَ اِلا الدَّّائِمُ

مولاى من اى مولاى من تویى همیشگى و منم زوال پذیر و آیا رحم کند بر زوال پذیر جز خداى همیشگى ؟

مَوْلا ىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الرّازِقُ وَاَ نَا الْمَرْزُوقُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَرْزُوقَ اِلا الرّازِقُ

مولاى من اى مولاى من تویى روزى ده و منم روزى خور و آیا رحم کند روزى خور را جز روزى ده ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَالْجَوادُ وَاَ نَاالْبَخیلُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْبَخیلَ اِلا الْجَوادُ

مولاى من اى مولاى من تویى سخاوتمند و منم بخیل و آیا رحم کند بر بخیل جز سخاوتمند ؟

مَوْلاىَ یامَوْلاىَ اَنْتَ الْمُعافى وَاَ نَا الْمُبْتَلى وَهَلْ یَرْحَمُ الْمُبْتَلى اِلا الْمُعافى

مولاى من اى مولاى من تویى عافیت بخش و منم گرفتار و آیا رحم کند بر شخص گرفتار جز عافیت بخش ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْکَبیرُ وَاَ نَا الصَّغیرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الصَّغیرَ اِلا الْکَبیرُ

مولاى من اى مولاى من تویى بزرگ و منم کوچک و آیا رحم کند بر کوچک جز بزرگ ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْهادى وَاَ نَا الضّاَّلُّ وَهَلْ یَرْحَمُ الضّاَّلَّ اِلا الْهادى

مولاى من اى مولاى من تویى راهنما و منم گمراه و آیا رحم کند بر گمراه جز راهنما ؟


مَوْلاىَ یامَوْلاىَ اَنْتَ الرَّحْمنُ وَاَ نَا الْمَرْحُومُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَرْحُومَ اِلا الرَّحْمنُ

مولاى من اى مولاى من تویى بخشاینده و منم بخشش پذیر و آیا رحم کند بخشش پذیر را جز بخشاینده ؟

مَوْلاىَ یامَوْلاىَ اَنْتَ السُّلْطانُ وَاَ نَا الْمُمْتَحَنُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمُمْتَحَنَ اِلا السُّلْطانُ

مولاى من اى مولاى من تویى سلطان و منم گرفتار آزمایش و آیا رحم کند به بنده گرفتار آزمایش جز سلطان ؟


مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الدَّلیلُ وَاَ نَا الْمُتَحَیِّرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمُتَحَیِّرَ اِلا الدَّلیلُ

مولاى من اى مولاى من تویى دلیل و راهنما و منم متحیر و سرگردان و آیا رحم کند سرگردان را جز راهنما ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْغَفُورُ وَاَ نَا الْمُذْنِبُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمُذْنِبَ اِلا الْغَفُورُ

مولاى من اى مولاى من تویى آمرزنده و منم گنهکار و آیا رحم کند گنهکار را جز آمرزنده ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْغالِبُ وَاَ نَا الْمَغْلُوبُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَغْلُوبَ اِلا الْغالِبُ

مولاى من اى مولاى من تویى غالب و منم مغلوب و آیا رحم کند بر مغلوب جز غالب ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الرَّبُّ وَاَ نَا الْمَرْبُوبُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَرْبُوبَ اِلا الرَّبُّ

مولاى من اى مولاى من تویى پروردگار و منم پروریده و آیا رحم کند پروریده را جز پروردگار ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمُتَکَبِّرُ وَاَ نَا الْخاشِعُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْخاشِعَ اِلا الْمُتَکَبِّرُ

مولاى من اى مولاى من تویى خداى با کبریا و بزرگمنش و منم بنده فروتن و آیا رحم کند بر فروتن جز خداى بزرگمنش ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اِرْحَمْنى بِرَحْمَتِکَ وَارْضَ عَنّى بِجُودِکَ وَکَرَمِکَ وَفَضْلِکَ

مولاى من اى مولاى من به من رحم کن به رحمت خود و خوشنود شو از من به جود و کرم و فضل خود

یا ذَاالْجُودِ وَالاِْحْسانِ وَالطَّوْلِ وَالاِْمْتِنانِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

اى صاحب جود و احسان و نعمت و امتنان به رحمتت اى مهربانترین مهربانان

 

 

 

آیا می دانید نزول دادن پول (ربا) در حکم پیکار با خدا و پیامبر است؟(تفاوت قرض الحسنه و ربا)

آیا می دانید نزول دادن پول (ربا) در حکم پیکار با خدا و پیامبر است؟


تعریف ربا:
======
هرگاه مبلغی به شخصی بعنوان قرض پرداخت شود و تعیین گردد که آن شخص مقروض، اصل پول را به همراه مبلغی بیشتر که از قبل مشخص شده به وام دهنده باز پس دهد، آن مبلغ اضافه تحت هر عنوانی ربا محسوب میشود.
----------------------------------------------------------------

الَّذِینَ یَأْکلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِک بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ... (275)
کسانی که ربا می خورند، (در قیامت) برنمی خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمی تواند تعادل خود را حفظ کند، گاهی زمین می خورد، گاهی به پا می خیزد.) این، بخاطر آن است که گفتند: « داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی میان آن دو نیست.) » در حالی که خدا بیع (و معامله) را حلال کرده، و ربا را حرام...

بقره / 275
----------------------------------------------------------------یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (130)
ای کسانی که ایمان آورده اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید. از خدا بپرهیزید، تا رستگار شوید. 

وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ (131)
و از آتشی بپرهیزید که برای کافران آماده شده است! 

آل عمران / 130 - 131
----------------------------------------------------------------وَمَا آتَیْتُم مِن رِباً لِیَرْبُوَا فِی أَمْوَالِ النَّاسِ فَلاَ یَرْبُوا عِندَ اللَّهِ وَما آتَیْتُم مِن زَکَاةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ (39)
(وام گیرندگان!!!) آنچه بعنوان ربا می پردازید تا در اموال مردم (ربا خواران) فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت، آنچه را بعنوان زکات می پردازید و تنها رضای خدا را می طلبید (مایه برکت است، و) کسانی که چنین می کنند دارای پاداش مضاعفند. 

روم / 39
----------------------------------------------------------------یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کلَّ کفَّارٍ أَثِیمٍ (276)
خداوند، ربا را نابود می کند، و صدقات را افزایش می دهد. و خداوند، هیچ انسان ناسپاس گنهکاری را دوست نمی دارد.

بقره / 276
----------------------------------------------------------------یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کنْتُم مُؤْمِنِینَ (278)
ای کسانی که ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده، رها کنید، اگر ایمان دارید.

فَإِن لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکمْ رُؤوسُ أَمْوَالِکمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ (279)
اگر (چنین) نمی کنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد. و اگر توبه کنید، سرمایه های شما، از آن شماست (اصل سرمایه، بدون سود)، نه ستم می کنید، و نه بر شما ستم وارد می شود.

بقره / 278 - 279
=======================================
تکلیف کسانی که قبل از شنیدن این آیات اقدام به این عمل کرده اند چیست؟
=======================================
... فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّهِ فَانْتَهَی فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَی اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولئِک أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (275)
... و اگر کسی اندرز (و آیات) الهی به او رسد، و (از رباخواری) خودداری کند، سودهایی که در سابق (قبل از نزول حکم تحریم) به دست آورده، مال اوست، (و این حکم، گذشته را شامل نمی گردد)، و کار او به خدا واگذار می شود، (و گذشته او را خواهد بخشید.) اما کسانی که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند)، اهل آتشند، و همیشه در آن می مانند.

بقره / 275
----------------------------------------------------------------وَإِن کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَی مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکمْ إِن کنْتُمْ تَعْلَمُونَ (280)
و اگر (بدهکار)، قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایی، مهلت دهید، و (در صورتی که براستی قدرت پرداخت را ندارد)، برای خدا به او ببخشید بهتر است، اگر (منافع این کار را) بدانید. 

بقره / 280
=======================================

قرض الحسنه
هرگاه وام دهنده مبلغی به شخصی بعنوان قرض پرداخت کند و قصد گرفتن سود بابت آن قرض را نداشته باشد، این را قرض الحسنه گویند.

حال اگر شخص مقروض به میل خود مبلغی اضافه تر به وام دهنده پرداخت نماید، آن مبلغ اضافه را سود حلال می نامند.

خداوند در قرآن قرض الحسنه دادن به مردم را عین قرض الحسنه دادن به خدا دانسته و ثواب بزرگی را در آن برای وام دهنده قرار داده است.
=======================================
مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کثِیرَةً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (245)
کیست که به خدا « قرض الحسنه ای » دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند)، تا آنرا برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزی بندگان را) محدود یا گسترده می سازد، (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی شود.) و به سوی او بازگردانده می شوید (و پاداش خود را خواهید گرفت.)

بقره / 245
----------------------------------------------------------------إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضَاً حَسَناً یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ (18)
مردان و زنان انفاق کننده، و آنها که (از این راه) به خدا« قرض الحسنه » دهند، (این قرض الحسنه) برای آنان مضاعف می شود و پاداش پرارزشی دارند. 

حدید / 18